diumenge, 28 de desembre del 2014

SOBRE L'APRENENTATGE DE LA LLENGUA

Maria Rosa Heras i Jun­cosa

Mes­tra d'infan­til, jubi­lada
MRP del Baix Pene­dès

En els mitjans de comunicació hem llegit diferents opinions sobre la decisió dels finlandesos de suprimir de les escoles l'aprenentatge de la lletra manuscrita. I jo em pregunto; és una bona decisió? Segur que és una bona mesura deixar d'utilitzar la lletra lligada sobre el paper? Hem de posar als infants des de ben petits davant d'un ordinador a teclejar amb l'argument que és el que acabarà fent la resta de la seva vida? Què en penseu?

Ja sé que la societat ha canviat molt i que les noves tecnologies estan immerses en tots els àmbits de les nostres vides. Per contra l'escola ha canviat relativament poc, tot i que hi hagi ordinadors, pissarres digitals, calculadores, mòbils...les tècniques de l'aprenentatge de la llengua han canviat poc. En la majoria d'escoles s'han adoptat els postulats d'Anna Teberosky començant l'aprenentatge amb "lletra de pal" i en un moment donat, a P4 en concret, es comença a demanar als infants que facin lletra lligada. Segons diuen els experts, escriure a mà és un bon exercici que ens ajuda a estructurar el pensament, més enllà de ser una motricitat fina.

Però resulta que a Finlàndia, un dels països que treuen millors resultats en els informes PISA, han decidit que a partir del curs 2016 es suprimirà aquest exercici. Els infants treballaran la "lletra de pal" i, després, passaran directament als ordinadors.

Voldria aclarir que en cap moment estem defensant la cal·ligrafia i tampoc no sé si hi ha escoles que encara segueixin aquesta pràctica amb la finalitat que els nens i les nenes facin bona lletra. Per sort, en les escoles que he estat com a mestra en els darrers anys no he vist mai un infant assegut en una taula fent això, cal·ligrafia.  

Em preocuparia que ara totes les escoles ens llencessin de cap a un experiment que volen fer en un altre país, molt diferent del nostre, sense saber si aquest canvi donarà bon resultat o no. És cert que el fracàs escolar és elevat a casa nostra i alguna cosa s'ha de fer per intentar canviat aquesta situació. Ara bé, segur que el fracàs escolar depèn de si fem o no fem lletra lligada? No depèn més dels recursos humans que ens manquen a causa de les retallades, per exemple? Em sembla que massa sovint acostumem a ser dràstics, a passar d'un extrem a l'altre, a deixar-nos endur per tendències, modes... molt a la lleugera. Jo, abans de prendre una decisió d'aquesta envergadura, crec que m'ho pensaria una mica.